Gezamenlijke verantwoordelijkheid
Passend onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen verzorgen, is een verantwoordelijkheid van de hele school en niet alleen van de leerkracht. Het ontwikkelen van een visie en aanpak is dan ook een gezamenlijk traject. De eerste vraag is vaak hoe je hoogbegaafde leerlingen kunt herkennen of hoe je hen weer gemotiveerd kan krijgen.
Kennis = training
Signaleren begint bij goed kijken! Maar waar kijk je dan naar? Hoe kan ik de leerling motiveren en kan ik “zijn werk” wel vervangen door ander werk? Allemaal vragen die goed te begrijpen zijn. Vragen die vragen om meer kennis over hoogbegaafdheid. Ik geef dan ook regelmatig teamtrainingen of specifieke trainingen in de boven-, midden- of onderbouw. De trainingen die ik geef, zijn gericht op het verkrijgen van kennis (gekoppeld aan de dagelijkse praktijk). Vanuit mijn eigen ervaring en praktijk kan ik veel voorbeelden geven. Dit maakt dat de theorie goed te plaatsten is in de praktijk van de leerkracht. Ook kunnen actuele casussen uitgewerkt worden, gelinkt aan de net verworven theorie.
Aanpak
Om te zorgen voor een doorgaande leerlijn, is het verstandig om met elkaar een aanpak vast te leggen. Ik heb ervaring met het schrijven van beleidsstukken en kwaliteitskaarten. Het komt op hetzelfde neer en dat is een eenduidige aanpak. Het uiteindelijke doel van passend onderwijs is dat de leerling niet afhankelijk is van een leerkracht met ervaring of interesse in hoogbegaafdheid maar dat de leerling ervaart dat er een eenduidige aanpakt is.